Acteurs als communicatiemiddel
Communicatie en marketing afdelingen zijn tegenwoordig niet weg te denken uit het bedrijfsleven. Nog niet zo lang geleden was dit anders. Dat zelfde geldt eigenlijk voor HR afdelingen en andere personeelszaken. Vroeger werd het erbij gedaan door de secretaresses, verkopers en de eigenaars zelf. Niet zo vreemd dat marketing en communicatie soms blijft hangen in ‘dat doen wij altijd zo’, terwijl je dit juist niet wilt. Je wilt opvallen! Onderscheiden van de rest. Dat hoeft trouwens niet altijd groot te zijn, het kan ook klein en subtiel.
Doelgericht werken blijkt in de praktijk moeilijker dan in theorie. Iedereen, echt alle bedrijven, maken zich hieraan schuldig. Het is dan ook een illusie om te vragen dit niet te doen. Je kunt het beter erkennen en streven naar verbetering. Soms gaat het al fout bij het stellen van het doel. Als men vervolgens het doel gaat uitwerken naar concrete promotionele acties wordt het doel regelmatig uit het oog verloren en worden keuzes gemaakt op basis van beschikbaar budget of beschikbare middelen gekoppeld aan het oorspronkelijke plan, ongeacht wat men daar dan mee bereikt. In de marketingwereld ook wel vaak betiteld als; ‘When you pay peanuts, you get monkeys’.
Maar laten we eerlijk zijn, het is niet gemakkelijk. Mensen zijn kudde dieren. Het is moeilijk om steeds met nieuwe frisse ideeën te komen. En als je eenmaal iets doet dat werkt, blijf je dat pad gemakkelijk volgen zonder al te veel vragen te stellen. Je wordt ook niet gecorrigeerd door anderen, want vragen stellen zorgt voor meer werk en problemen. En als je om je heen ziet dat iedereen dat doet, is het weer gemakkelijk om dezelfde keuze te blijven maken. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dit is ook allemaal waar, als je met kleine resultaten tevreden bent.
Voor mensen die streven naar grotere veranderingen en successen is het dan ook belangrijk om zichzelf en het bedrijf voortdurend uit te dagen. Te vragen aan anderen om commentaar te leveren op hun eigen werk. Om klanten uit te dagen mee te denken en die ook omzetten naar concrete acties. Vooruit denken. Het gaat er niet om wat men nu wilt, maar wat men later wilt. Daar is lef en doorzettingsvermogen voor nodig en dat past soms niet bij het imago, bij de cultuur van het bedrijf of simpelweg niet bij het type mensen die er werken. Acteurs en theater zijn dan een ideaal middel op tal van manieren om dit voor elkaar te krijgen.
Acteurs kunnen ingezet worden op de werkvloer voor cultuurveranderingen en om onverwachte vragen te stellen. Undercover als klant tijdens een mysterievisite of bijvoorbeeld als theater typetje. Een ludieke boswachter kan heel goed vertellen namens de bomen waarom het bedrijf overstapt op digitalisering en weg wil van papieren documenten. Bezoek op de werkvloer noemen we dat. Om valkuilen te ontdekken heb je een andere werkwijze nodig dan om draagvlak te creëren. De vraag is dan ook; wat wilt u bereiken?
Beleving van de medewerkers is ook steeds belangrijker. Acteurs kunnen medewerkers laten zien en trainen in hoe zij moeten handelen om de beleving van uw product of dienst te vergroten. Jij bent niet de persoon die kroketten bakt, maar jij bent een onderdeel van een dagje uit. Jij bent niet de persoon die tegels komt repareren, jij bent de persoon die een probleem komt oplossen en alles spik en span achter laat alsof er nooit iets gebeurd is. Is het voor u ook herkenbaar dat de klusser soms een grotere bende achter laat dan het oorspronkelijke probleem? Je komt dit op alle werkvelden tegen. Medewerkers denken vaak taakgericht en zien niet in wat het groter plaatje is. Acteurs kunnen dit duidelijk maken.
In theatrale vorm zien we de acteurs terug bij alle verkoopkanalen. Op de beurs zorgen acteurs voor extra aandacht voor de stand. Tijdens bijeenkomsten zorgen acteurs voor een warm welkom en sprekersbegeleiding. Acteurs doen rondleidingen, onderhouden klanten en weten op alle manieren uw boodschap te ondersteunen en een koppeling te maken naar uw verkoopafdeling of andere acties. Ook op internet vindt u de acteurs terug bij het aanprijzen van uw product of als vooraankondiging van uw event. Wat uw verkoopactie ook is, als u een interactie wilt met een persoon is een acteur dé persoon die dit goed kan overbrengen met een hoge impact om uw doel te bereiken.
En dan zijn er nog de andere marketing uitingen die gericht zijn op het verstevigen van het imago. Dit gaat niet direct om verkopen, maar om zichtbaarheid en herkenning. Mensen een beeld geven waar uw organisatie voor staat. Het verkopen van een gevoel. Logisch dat daar acteurs bij betrokken zijn om dat gevoel echt te laten ervaren. Soms in de verpersonalisering van het bedrijf in één persoon zoals wij doen voor Simon Lévelt die zijn winkels bezoekt.
Wij worden graag uitgedaagd om ons te blijven veranderen. Wij horen graag uw ideeën waar u naartoe wilt. Uiteraard zullen we het u vragen als wij u zien, maar voelt u zich vrij om ons voor te zijn en een persoonlijk gesprek te starten door te mailen naar info@lachendelama.nl of ons te bellen om vrijblijvend van gedachte te wisselen op 0495-622552. Wilt u door ons geprikkeld worden? U hoeft het alleen maar te vragen.
Dolf Bekx – De Lachende Lama
VOLG ONS VIA