Betere promotie met de juiste beleving

Betere promotie met de juiste beleving

Als theaterbedrijf worden wij veel ingezet bij promotie campagnes, veranderingstrajecten en  communicatie uitingen. Het valt ons op dat de meerderheid van de aanvragen nog steeds productgericht zijn. Dit kan een goede keuze zijn. De gedachte dat procesmatig werken bij voorbaat maatwerk is en daarmee veel geld kost lijkt hierin de grondslag.

Dat kan, maar hoeft dus niet. Wij denken graag mee in de doelstelling van de klant  en vragen ons dan ook af waarmee zij het meeste succes zullen behalen. Een Nederlandse koffiebrander en theehandelaar benaderde ons voor promotiewerk. Zij dachten aan het thee ritueel van Geisha’s en Turkse koffiemannen. Associatief gezien prima, maar daar versterk je niet het beeld van een Nederlandse koffiebrander.

Een bekend attractiepark had ideeën voor typetjes  als wachtrij entertainment. Altijd goed, concreet en makkelijk uitvoerbaar. Ook hier was het een leuk extraatje, maar versterkte niet het eigen merk en nog belangrijker de merkbeleving. In beide gevallen werd dit aangekaart en een passend aanbod gedaan waarmee meer succes werd behaald en binnen hetzelfde budget. Voor ons geen extra omzet, maar wel een meer tevreden klant.

Hoe gaat u hiermee om? Ongeacht wat uw product of dienst is, wat is dé beleving die bij uw bedrijf of merk past? Dus nogmaals niet het product of dienst, maar echt uw merk.

Straalt uw communicatie dit merk uit? In vele gevallen wel. Maar let u daarbij ook op bij het inhuren van derde? In de praktijk  is dat vaak niet het geval. U huurt of koopt iets in wat voor handen is en past binnen uw budget. U kunt het gebruiken op het moment dat u het nodig heeft, maar vergeet het groter plaatje. Zo zit de markt nu eenmaal in elkaar. Neem daar geen genoegen mee en vraag simpelweg aan uw leveranciers om mee te denken met uw doel en binnen uw budget. U zult verrast staan over het resultaat zonder veel extra werk te verzetten.

Dolf Bekx – De Lachende Lama

Reageren